همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: مدیریتی که برخی قدرت‌های بزرگ در روابط دو جانبه و بین‌المللی بر سازمان‌های جهانی اعمال می‌کنند ریشه همه مشکلات بشری است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد روز چهارشنبه 31 مرداد در آغاز نشست خبری خود با رسانه‌های جمهوری آذربایجان افزود: این نوع مدیریت باید به دلایل نوع نگاه و رفتاری تغییر کند و ما از آنها دعوت می‌کنیم که اصلاح شوند و به حقوق ملت‌ها و دوستی با ملت‌ها احترام گذارند و صلح و امنیت را برای همه بخواهند.

محمود احمدی‌نژاد وضع امروز در سرزمین‌های اشغالی را اوج زورگویی قدرت‌های بزرگ دانست و تاکید کرد: در این سرزمین عده‌ای را به زور آورده‌اند یک سری دیگر را بیرون ریخته‌اند و باقی مانده را هم تحت ظلم و ستم نگه داشته‌اند و هر روز خانه ها را بر سر زن و کودک و پیر و جوان خراب می‌کنند.

رئیس جمهور ترور را به عنوان عادتی همیشگی برای اشغالگران صهیونیست توصیف کرد و گفت: آنها ترور می کنند و جالب اینکه این قاتل های آدم کش از دست همان قدرتهای زورگو مدال صلح می گیرند واقعا چرا اینگونه است؟

آقای احمدی نژاد به عملکرد برخی قدرت‌ها اشاره کرد و گفت: برخی از آنها فقط به منافع خود می‌اندیشند و به رغم اینکه شعار آزادی و حقوق بشر سر می‌دهند اما جز به منافع خود نمی‌نگرند و در منطقه پایگاهی درست کرده‌اند تا به چپاول ملت‌ها بپردازند.

رئیس جمهور این قدرت‌ها را دعوت کرد تا دست از خودخواهی، تجاوزگری و زورگویی بردارند و به این دعوت پاسخ مثبت دهند .

رئیس جمهور به رابطه صمیمی کشورهای مستقل و افزایش همکاری‌هایشان اشاره کرد و گفت:امیدواریم این حرکت ادامه یابد و همه ملت‌ها در صلح و آرامش و ثبات زندگی کنند.

آقای احمدی نژاد دو ملت و دو دولت جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان را در این راه دانست و گفت: دو کشور که روابط عمیق و تاریخی و پایداری دارند روابط دوستانه خود را هر روز بیش از گذشته تقویت می کنند و با اراده سیاسی دو دولت که برخواسته از خواست دو ملت است رو به جلو در حال حرکتند و یک لحظه هم باز نمی‌ایستند.

رئیس جمهور پس از سخنان آغازین به سوالات مختلف خبرنگاران آذربایجانی پاسخ داد.

26مهر: اجلاس سران خزر با شعار "صلح و دوستی‌"  

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر 26 مهر 1386 در تهران برگزار می‌شود و همگی با باور به اینکه این دریا باید دریای صلح و دوستی برای همه کشورهای حاشیه خزر باشد در این اجلاس شرکت می‌کنیم.

آقای احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال یک خبرنگار آذربایجانی درخصوص اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر افزود: اجلاس خزر فرصت مناسبی است تا حلقه‌های بین ملت‌های منطقه بیش از پیش تقویت شود و ما معتقدیم دیدگاه‌های مشترکی که در خصوص خزر وجود دارد بسیار بیشتر از دیدگاه‌هایی است که می‌تواند در آینده به نتیجه برسد.

رئیس جمهور با بیان اینکه همکاری کشورهای حاشیه خزر به نفع ملت‌هایشان است تصریح کرد: این همکاری ها همچنین به نفع ملت‌های منطقه و سایر ملل خواهد بود و به نظر ما هیچ مشکل اصولی که مانع توسعه روابط و استفاده درست و عادلانه از خزر شود وجود ندارد.

رئیس جمهور ابرازامیدواری کرد با حضور فعال سران کشورهای حاشیه خزر در اجلاس تهران که همه آنها نیز برای حضور در آن اعلام آمادگی کرده اند، دستاوردهای خوبی را برای ملت های منطقه شاهد باشیم.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص موضوع هسته ای به تشریح عملکرد قدرت های بزرگ در این خصوص پرداخت و گفت: قدرت های بزرگ حاضرند منافع خود را به هر صورتی که هست حفظ کنند و فرصت ها را نیز به صورت انحصاری برای خود می خواهند و بر این اساس، بر مبنای یک موضع سیاسی سعی کرده اند مانع دستیابی ملت ایران به فناوری صلح آمیز هسته ای شوند.

احمدی نژاد حرکت قدرت های بزرگ را در مانع تراشی در مسیر پیشرفت ملت ایران، بر خلاف قوانین و مقررات ارزیابی کرد و گفت: آنها می خواستند ملت ایران را از حق خود محروم کنند در حالی که ملت ایران خود عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است و بر اساس اساسنامه آژانس حق بهره برداری از فناوری هسته ای را دارد.

آقای احمدی نژاد به موفقیت ملت ایران در دستیابی به چرخه صنعتی هسته ای اشاره کرد و گفت: آنها قادر نیستند مانع حرکت ملت ایران شوند و البته برخی از آنها متوجه حرکت اشتباه خود شده و آن را اصلاح کرده اند اما یکی دو کشور مانده اند که فکر می کنند می توانند با دادن شعار یا تهدید کاری از پیش ببرند؛ البته آنها خود می دانند که این رفتارشان هیچ اثری ندارد و آخر سر مجبور می شوند به حقوق ملت ایران اذعان کنند.

احمدی نژاد بر استفاده صلح آمیز ایران از انرژی هسته ای تأکید و تصریح کرد: بارها اعلام کرده ایم که این انرژی را در جهت صلح، آرامش، رفاه و پیشرفت می خواهیم و با توسعه سلاح های هسته ای و شیمیایی به صورت اصولی مخالفیم؛ هم به خاطر اعتقاداتمان و هم به خاطر اینکه معتقدیم که این سلاح ها دیگر در معادلات سیاسی امروز جایی ندارد.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه پیشرفت های علمی باید در خدمت رفاه ملت ها قرار گیرد افزود: همانطور که اعلام کرده ایم، آمادگی داریم زیر نظر آژانس تجربیات خود را در قالب برنامه آموزشی در اختیار کشورهای عضو قرار دهیم.

آقای احمدی نژاد بار دیگر به قدرت هایی که می خواهند مانع پیشرفت ایران شوند گفت: رفتار شما زشت و غیرقانونی بود و شما به ملت ایران توهین کردید در حالی که می دانستید این فعالیت هایتان غیرقانونی است و ملت ایران ملت صلح طلبی است؛ ما نصیحت می کنیم که از این تجربه عبرت بگیرید و با سایر ملت ها چنین رفتاری نداشته باشید.

وی افزود: سعی کنید دوست ملت ها باشید و حقوق ملت ها را به رسمیت بشناسید و از حیثیت مجامع جهانی برای منافع خود کمتر هزینه کنید.

رئیس جمهور سازمان های بین المللی را متعلق به همه ملت ها دانست و گفت: قدرت های بزرگ نباید کاری کنند که ملت ها یقین پیدا کنند که این سازمان ها بازیچه دست آن ها هستند. آقای احمدی نژاد تاکید کرد: هیچ قدرتی قادر نیست به ملت ایران آسیب وارد کند.

رئیس جمهور در پاسخ به آخرین سوال، چشم انداز روابط تهران - باکو را بسیار روشن ارزیابی کرد و گفت: دو کشور در بسیاری از زمینه ها منافع مشترکی دارند و ظرفیت های فراوانی هم وجود دارد که می توانیم برای گسترش بیش از پیش روابط از آن ها استفاده کنیم.

رئیس جمهور پس از این مصاحبه به صورت جداگانه با رئیس اداره روحانیان قفقاز و نخست وزیر آذربایجان دیدار و درخصوص مسائل مختلف گفتگو کرد.

کد خبر 29575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز